Gündem

Putin’in, Ukrayna’daki en yakın dostu Mevedçuk’un mal varlığı donduruldu

Ukrayna’da “terörü finanse” eden kişilere yönelik yaptırımlar devam ediyor.

Ukrayna Milli Güvenlik ve Savunma Konseyi (RNBO), Ukrayna Parlamentosundaki en büyük muhalif guruba sahip “Yaşatma İçin Muhalif Platform” (OPZJ) Eşbaşkanı Viktor Medvedçuk ve eşi Oksana Marçenko’nun bütün mal varlığını “terörü finanse” ettikleri gerekçesiyle dondurdu.

Milletvekili ve aynı zamanda zengin bir işadamı olan Medveçuk’un kızının vaftiz babası Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin ile de dostane kişisel bağları var. Medvedçuk’un mal varlığının bir kısmını el konulurken bir kısmı da 3 yıl süreyle donduruldu.

Ukrayna’nın yaptırım listesinde ülkenin önde gelen zenginlerinin de aralarında bulunduğu 8 kişi (3 Ukrayna vatandaşı ve 5 Rus vatandaşı) ve 19 şirket bulunuyor.

Yaptırımı yapılan kişilerin isimleri şöyle; Viktor Medvedçuk (Ukrayna vatandaşı), Oksana Marçenko (Ukrayna vatandaşı), Natalya Lavrenük (Ukrayna vatandaşı), Konstantin Vatskovskiy (Rusya vatandaşı), Vitaliy Domçenko (Rusya vatandaşı), Sergey Lisogor (Rusya vatandaşı), Aleksandr Maslük (Rusya vatandaşı), Mihail Popov (Rusya vatandaşı).

Bugün, Ukrayna Cumhurbaşkanı Volodımır Zelenskıy başkanlığında, gerçekleşen RNBO toplantısında; askeri, enerji ve devlet güvenliği alanlarındaki bir dizi önemli konu görüşüldü.

Gizli gündemle toplanan milli güvenlik kurulunda; Ukrayna Genelkurmay Başkanı Ruslan Homçak, Ukrayna Savunma Bakanlığı Ana İstihbarat Müdürlüğü Başkanı Albay Kiril Budanov ile Ukrayna Dış İstihbarat Teşkilatı Başkanı Korgeneral Valeriy Kondratük, Milli Güvenlik ve Savunma Konseyi üyelerine istihbarat raporlarını arz etti. Üyeler enerji güvenliğinin sağlanmasının yanı sıra devletin mülkiyet çıkarlarını korumak için bir dizi tedbir alınması hususunda karar aldı.

RUSYA’NIN HAM PETROLÜNÜ TAŞIYAN BORU HATTI DEVLETİN KONTROLÜNE GEÇTİ

Ukrayna “Boru Hattı Taşımacılığı Hakkında” Kanunun 7’inci maddesi, “Ana boru hattı taşımacılığı iktisadi ve savunma öneme haizdir. Ukrayna’nın devletinin mülkiyetidir.” hükmünce Putin’in yakın dostu Medvedçuk’a atfedilen ancak yabancıların mülkiyetindeki, Rus ham petrolünü Ukrayna üzerinden Avrupa’ya taşıyan; “PriKarpatZapadTrans” petrol boru hattı devlet mülkiyetine geçirildi.

RNBO Sekreteri Oleksiy Danilov toplantı sonrasında yaptığı açıklamada, RNBO’nun, devlet mallarını Ukrayna halkına iade etmek için acil önlemler almaya karar verdiğini söyledi.

Oleksiy Danilov, devlete ait stratejik öneme haiz mülklerin özelleştirme yapılmadan başka kişilerin üzerine geçirildiğini ifade etti.

MOSKOVA’YA UÇUŞ YASAĞINI DELEN HAVAYOLU KAPANDI

Ayrıca başkentler arasında düzensiz ve direkt hava yolculuğu yasağına rağmen Kıyiv’den Moskova’ya direkt uçuş yapan beş uçak şirketiyle, bu uçaklara yer hizmeti veren firmalara da yaptırım uygulanacak.

Danilov, yaptırımlardan; Rusya, Portekiz ve Moldova da dahil olmak üzere bir dizi ülkede kayıtlı şirketlerin etkileneceğini ifade etti.

Bir kısmı Medvedçuk’un eşine ait olan, 1+1 televizyon kanalı ise yayınlarına devam edecek ancak, mülkiyeti Marçenko’ya ait olan kısım kullanılamayacak.

ZELENSKIY, İKİ HAFTA ÖNCE DE KHK İLE 9 TELEVİZYON KANALINI KAPATTI

Zelenskıy, imzaladığı bir kararname ile ülkenin önde gelen, “Rusya yanlısı” 3 medya gurubu bünyesinde yer alan 9 televizyon kanalını kapattı.

Daha önce söz konusu kanallara verdiği demeçlerde Zelenskıy, “İfade özgürlüğü benim için çok önemli hayatım boyunca bir televizyon kanalını kapatmayacağım” demesine rağmen Ukrayna İstihbarat Teşkilatı (SBU) tarafından yürütülen oldukça gizli bir operasyon sonucunda toplanan delillere dayanarak kanalların kapattı.

Kanalların kapatılması uydu ve kablo televizyonlarından çıkartılması milliyetçilerin övgüsüne neden olurken bazıları da ifade özgürlüğüne bir tehdit olarak değerlendirdi. Bir kısım ise seçim anketlerinde Zelenskıy’nın partisinin hızla oy kaybetmesine bağladı.

Eylül 2019’da Başkan Volodımır Zelenskıy, kendisinin TV kanallarını kapatma yetkisi olmadığını söylemişti. Ancak Zelenkıy, 3 Şubat’ta toplanan RNBO sonrasında imzaladığı KHK ile; NewsOne, Zik ve 112 Ukrayna adlı televizyon kanallarına yaptırım kapsamında kapatılmıştı.

Kanallar yaptıkları ortak açıklamada bu yaptırımları, “medyaya karşı siyasi baskı” olarak nitelendirildi.

Zelenskıy ise, kararını “Saldırganın (Rusya’nın) ülkemize karşı finanse ettiği, Ukrayna’yı Avrupa ve Avrupa-Atlantik entegrasyonu yolculuğunu baltalayan propaganda” şeklinde mücadeleyle açıkladı.

Zelenskıy, Twitter’daki İngilizce mesajında, “Ukrayna’nın ifade özgürlüğünü güçlü bir şekilde desteklediğini” ifade etti.

Ukrayna İstihbarat Teşkilatı (SBU) Başkanı İvan Bakanov, Ukrayna Ulusal Televizyon ve Radyo Yayıncılığı Konseyi tarafından kaydedilen televizyon ve radyo alanındaki sayısız yasa ihlalinin yanı sıra güvenlik servisinin elindeki verileri de dikkate alarak, Milli Güvenlik ve Savunma Konseyi yaptırımlara karar verildiğini belirtti.

Bakanov, “Ukrayna’ya karşı özellikle bilgi alanında hibrit (karmaşık) bir savaş yürütülüyor. Devletin çıkarlarını korumak için sistematik olarak buna karşı koymalıyız” dedi.

Kanallar şimdilik Youtube üzerinden yayınlarını sürdürüyor. Ukrayna Kültür Bakanlığı, YouTube’da başvurarak söz konusu televizyonların YouTube kanalarının da kapatılmasını istedi. YouTube, Ukrayna’nın talebini incelemeye aldı.

POROŞENKO DA DENEDİ AMA OLMADI

Eski Cumhurbaşkanı Petro Poroşenko döneminde 2018’de, o zamanki Ukrayna Parlamentosu milletvekilleri, Ukrayna’da “Viktor Medvedçuk’un medya imparatorluğu” olarak adlandırılan; NewsOne, Zik ve 112’nin kağıt üzerindeki sahibi olarak Taras Kozak’a kişisel ekonomik yaptırımların uygulanmasına ilişkin bir kararı kabul etti. Ancak Milli Güvenlik ve Savunma Konseyi’nin o dönemki oluşumu bu yaptırımların uygulanmasına izin vermedi. Dönemin Cumhurbaşkanı Poroşenko da bu alınan kararları yürürlülüğe koyamadı.

Poroşenko, “Kararın o zaman uygulanmamasının tek nedeni seçim kampanyasının başında dayatılmış olmasıydı. Seçim sırasında kanalların kapatılması, kendilerinin adil ve şeffaf olarak tanınması hususunda temel bir sorun oluşturacaktı” diye açıkladı.

Lakin seçimlerde, Poroşenko kaybetti, Zelenskıy iktidara geldi.

Söz konusu kanalları Rusya’nın beşinci kol faaliyetleri (dört taraftan saldırı altındaki bir ülkede devleti propaganda, casusluk, sabotaj ya da terör yoluyla manevî etkiye maruz bırakmak suretiyle müdahaleye uygun hale getirmek ya da fiilî savaş esnasında savaşı daha kolay kazanmak için yapılan her türlü manevî yıkıcı çalışmalar) olarak niteleyen Poroşenko da Zelenskıy’nin, Kozak’a ve televizyon kanallarına yaptırım uygulama kararı destekliyor.

Poroşenko, aynı zamanda, Zelensky’nin yaptırımları sağlam gerekçelere dayanarak aldığını umduğunu çünkü delillerin mahkemelerde gerekli olacağını söyledi.

Ayrıca eski Başbakan Yuliya Timoşenko’nun Anavatan Partisinden yapılan açıklamada da anlaşmazlığın mahkemelerde devam etme olasılığına işaret edildi. En küçük detaya kadar delillerin sunulması gerektiği belirtildi.

BU HİKÂYE MAHKEMELERDE DEVAM EDECEK

Ukrayna Parlamentosunda konuşan Viktor Medvedçuk, Zelenskıy’nin kararının yasa dışı olduğunu çünkü Ukrayna vatandaşlarına karşı yaptırım uygulanamayacağını söyledi.

Medvedçuk, 112 Ukrayna, Zik ve NewsOne TV kanallarının Rusya ile bağlantısının olduğunu yalanlayarak yaklaşık bin 500 TV çalışanları “kanunsuzluktan” ve “iktidarın gasp etmesinden dolayı” zarar gördüğünü dile getirdi.

OPZJ milletvekillerinden Vadim Rabinoviç de parlamento kürsüsünden Zelenskıy’i görevden almakla tehdit etti. Rabinoviç, “İfade özgürlüğü ve demokratik bağımsız bir Ukrayna’nın varlığı tehdit altında” dedi. Ancak Zelenskıy’nın parlamento tarafından görevden alınması ihtimal dahilinde değil. Çünkü parlamentoda çoğunluk Zelenskıy’nin partisinde ayrıca parlamentodaki diğer partilerin hepsi bu kararı destekliyor.

“İFADE ÖZGÜRLÜĞÜ DEĞİL KREMLİN’İN SUÇ ALETLERİ”

Öte yandan Ukrayna Kriz Medya Merkezi, STK Medya Dedektörü, StopFake, VoxCheck, Euromaidan Press, Ordu Araştırma Dönüştürme ve Silahsızlanma Merkezi gibi bir dizi sivil toplum kuruluşları (STK) ve bağımsız uzmanlar; 112 Ukrayna, NewsOne ve ZIK’ye yönelik yaptırımların ifade özgürlüğüne tehdit oluşturmadığını belirten ortak bir açıklama yaptı. Açıklamada, söz konusu televizyon kanallarının, halkın yararına objektif ve tarafsız bilgi sağlamayı amaçlayan gerçek medya olarak kabul edilmediği,  Ukrayna medyası kisvesi altında Kremlin propagandasını Ukraynalılara iletmeyi amaçlayan araçlar olarak nitelendi.

REYTİNGLERDEKİ OY KAYBI NEDENİYLE Mİ?

Bazı analistler, Rus propagandasıyla suçlanan televizyon kanallarına yönelik yaptırım kararının, son dönemde erimeye başlayan cumhurbaşkanının Zelenskiy’nin oylarını yükseltme arzusundan kaynaklandığını düşünüyor.

Siyasi ve Hukuki Reformlar Merkezi uzmanlarından Mıkola Havronük’a göre NewsOne, Zik ve 112 Ukrayna’ya yaptırım uygulama kararı önemli ve gerekli buluyor, ancak Ukraynalıların çıkarları açısından kararın yanlış zamanda alındığını savunuyor. Havronük’e göre kapatma kararı en az bir yıl önce alınması gerekirdi, hem Zelenskıy’nin kişisel hem de partisi “Halkın Hizmetkarı” hızlı bir düşüşe geçtiği dönemde bu kan kaybına tepki gibi algılandığını belirtti.

Kıyiv Uluslararası Sosyoloji Enstitüsü tarafından Ocak ayı sonlarında yapılan bir anketin son sonuçlarına göre, Volodımır Zelenskıy hala cumhurbaşkanlığı derecelendirmesinde başı çekiyor, ancak seçmenler arasındaki popülaritesi Aralık 2020’ye göre yüzde 27’den yüzde 22’ye düştü.

Sıralamadaki ikincisi, eski Cumhurbaşkanı Petro Poroshenko ve üçüncüsü ise yüzde 13,7 ve 13,5 seçmen desteğine sahip olan OPZJ’den Yuriy Boyko.

Ve siyasi partilerin derecelendirmesinde, OPZJ çoktan, “Halkın Hizmetkarı”nın önüne geçmiş durumda. Hâlihazırda seçmenlerin yüzde 24’ü Rusya yanlısı OPZJ’ye oy vermeye hazır. Zelenskıy’nin “Halkın Hizmetkarı” ise sadece yüzde 18 oy alabiliyor.

UKRAYNA GAZETECİLER CEMİYETİ KARARA TEPKİ GÖSTERDİ

Ukrayna Gazeteciler Cemiyeti Başkanı Sergiy Tomilenko ise mahkeme kararı olmadan kanallara yayın yasağı getirilmesinin “ifade özgürlüğüne saldırı” olduğunu belirterek; Uluslararası Gazeteciler Federasyonu, Avrupa Gazeteciler Federasyonu ve AGİT Medya Özgürlüğü Ofisi’ne şikayette bulunmaya hazırlandıklarını açıkladı.

Tomilenko, kapatma kararının, “Yüzlerce gazeteci ve medya uzmanının meslek hakkından men edilmesi, ifade özgürlüğüne karşı bir saldırı” olarak niteledi.

Sergei Tomilenko, Medvedchuk'un TV kanallarının engellenmesini kınadı

Sergey Tomilenko, Medvedçuk’un TV kanallarının engellenmesini kınadı

Tomilenko ayrıca; üç medya gurubunda çalışan gazeteciler hakkında bugüne kadar yaptıkları habercilik faaliyetleriyle ilgili herhangi bir yargılama olmamasına dikkat çekti.

Propaganda araçları ile medyanın birbirinden ayrılması gerektiğine dikkat çeken, Ukrayna Bağımsız Medya Sendikası (NMPU) ise hükümete çağrıda bulunarak gazetecilerin mağdur edilmemesini tazminat ve aylıklarının verilmesi hususunu takip etmesini istedi.

Zelenskıy’nin kararnamesini; Uluslararası ve Avrupa Gazeteciler Federasyonu (IFJ ve EFJ), “Yargı dışı ve siyasi gerekçeli bir yasaklama ve acilen iptal edilmesi gereken basın özgürlüğüne yönelik açık bir saldırı” diyerek kınadı.

IFJ’nin açıklamasında üç yayıncı kuruluşta şu anda işsiz kalma riski altında olan yaklaşık bin 500 kişinin istihdam edildiğine dikkat çekildi.

IFJ Genel Sekreteri Anthony Bellanger şunları söyledi: “Bu keyfi ve siyasi amaçlı yasak, bir demokraside kabul edilemez. Yasak, medya sahiplerinin siyasi bağlantılarıyla hiçbir ilgisi olmayan yüzlerce medya çalışanının işini riske atıyor. IFJ, Ukrayna yetkililerini yasağı kaldırmaya ve bilgi ve ifade özgürlüğüne saygı göstermeye çağırıyor.”

EFJ Genel Sekreteri Ricardo Gutiérrez’in açıklaması ise şöyle; “Yayınları yasaklamak, medya özgürlüğünü kısıtlamanın en aşırı biçimlerinden biridir. Bu yasaklar yalnızca çok istisnai durumlarda uygulanmalıdır. Devletlerin, etkili medya çoğulculuğunu garanti etme konusunda pozitif bir yükümlülüğü vardır. Lisanslama sürecinin uygulanma şekli, bir yayın lisansını reddeden kararların yetkili makam tarafından uygun şekilde gerekçelendirilmesi de dahil olmak üzere, keyfiliğe karşı yeterli garantiler sağlamalıdır. Başkanlık yasağının, İfade Özgürlüğü ve yayıncılık medyasına ilişkin uluslararası yasal standartlarla hiç uyumlu olmadığı açık şekilde görünüyor.”

Ricardo Gutierrez, Ukrayna'da TV kanallarının engellenmesine karşı

Ricardo Gutierrez, Ukrayna’da TV kanallarının engellenmesine karşı

AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ VE İNGİLTERE, KANALLARIN KAPATILMASINI DESTEKLEDİ

Ukrayna’daki, Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Büyükelçiliği, “Egemen devletlere karşı bilgi savaşında dezenformasyonun bir silah olarak kullanılmasına izin vermemek” için birlikte çalışma gereğini vurguladı.

ABD’nin Ukrayna Büyükelçiliği 3 Şubat Çarşamba günü Facebook sayfasında yaptığı açıklamada, ABD’nin Rusya’nın egemenliğini ve toprak bütünlüğünü savunmadaki kötü niyetli etkilere karşı koyma çabalarını desteklediğini söyledi.

İngiltere’nin Ukrayna Büyükelçisi Melinda Simmons da, Zelenskıy’nin NewsOne, Zik ve 112 TV kanallarını kapatma kararını memnuniyetle karşıladı ve bunu “dezenformasyonla mücadele için kararlı eylem” olarak nitelendirdi.

Melinda Simmons Twitter’da; “Başkan Volodymyr Zelenskiy’nin dezenformasyonla mücadele konusundaki kararlı eylemini takdir ediyorum, bu da gerçek zarara neden oluyor. Ayrıca medya özgürlüğünü ve çoğulculuğu koruma ihtiyacına dair verdiği güvenceyi de alkışlıyorum.” diye yazdı.

RNBO DİĞER TV KANALLARINA DA YAPTIRIM TEHDİDİNDE BULUNDU

RNBO Sekreteri Oleksiy Danilov, Ukrayna’da Ukrayna karşıtı gündemi olan birçok TV kanalı olduğunu, bu nedenle Ulusal Güvenlik ve Savunma Konseyi onlara yaptırım uygulayacağını söyledi.

RNBO’nun Ukrayna karşıtı haberler yayınlayan TV kanalları olduğunu ifade eden, Danilov şunları söyledi: “Bu tür birçok kanal var. İlgili belgeleri – belgeleri ne zaman alacağımıza bağlı olarak, duygularla değil, – uygun bir yanıt verilecektir”

Kapatılan kanallara ilişkin delillerin devlet sırrı olduğunu belirteni Danilov, bu belgelerden bazılarının Ukrayna’ya karşı saldırgan planlar uygulayan Rusya’dan elde edildiği bilgisini verdi.

Her şeyin yasa dahilinde ve Anayasa temelinde gerçekleştiğini vurgulayan Danilov, “Bu ifade özgürlüğü ile ilgili değil; bu Ukrayna’ya karşı bilgi terörizmiyle ilgili” diye konuştu.

YEDİ YILDA YAKLAŞIK 13 BİN KİŞİ HAYATINI KAYBETTİ

Ukrayna ile Rusya arasında yedi yıldır devam eden savaşta 13 binde fazla Ukrayna vatandaşının hayatını kaybetti. Ülkenin doğusunda 1,4 milyondan fazla insan yerinden edildi, doğu Ukrayna’daki evlerinden kaçmak zorunda kaldı.

Kremlin, Donbas’taki silahlı gruplara silah ver eğitilmiş asker “yeşil adamlar” desteği verdi. Geçen hafta, Rusya liderliğindeki kuvvetler, yoğun bir şekilde ateşkesi ihlal ederek Ukrayna kolluk kuvvetlerine ateş açtı.

Muhabir: Yunus Erdoğdu | Kıyiv – yunuserdogdu@hotmail.com

Twitter: @erdogduy

Olay yerinden Canlı Yayınlar için : Twitter: @ukraynahaber

Facebook: facebook.com/erdogduy

İnstagram: instagram.com/ukraynahabercom/

Son Dakika için Telegram Haber Kanalımız:
https://t.me/ukraynahaber
Haber İhbar Hattı WhatsApp:

Ukrayna Haber

Ukrayna'nın, ilk Türkçe haber sitesi.

İlgili Makaleler

Bir Cevap Yazın

Başa dön tuşu